Supervisie
Supervisie is een moment waarop je de tijd neemt om bewust stil te staan bij je eigen professioneel handelen en hierop te (leren) reflecteren. Samen gaan we onderzoeken waar jouw sterke kanten en kwaliteiten liggen en hoe je deze kunt inzetten in je werk. We bespreken welke obstakels je tegen komt en hoe je daar mee om kunt gaan. Door te reflecteren op jouw werkervaringen en nieuwe inzichten te gaan toepassen, groei je als professional. Mijn werkwijze en benadering is gebaseerd op de positieve psychologie en oplossingsgerichte therapie.
Wat is positieve supervisie?
Van je fouten leer je het meest..’ wordt er vaak gezegd. Recente onderzoeken laten echter zien dat je juist veel leert van eerdere successen. Tijdens supervisie zullen we daarom niet zozeer de focus leggen op wat er misgaat en hoe dat te herstellen is, maar eerder op wat er goed gaat en hoe dat uit te bouwen. Samen richten we ons op het bevorderen van een positieve en constructieve leerervaring.
Accreditatie
Als supervisor ben ik ingeschreven in het supervisorenregister van het NVO en NIP K&J. Zodoende kan je bij mij geaccrediteerde supervisie volgen voor:
- Herregistratie SKJ en NVO als master-orthopedagoog
- Herregistratie SKJ als master-psycholoog
- Opleiding tot orthopedagoog-generalist NVO
- Opleiding tot K&J psycholoog NIP
- Basisaantekening diagnostiek
Inhoud supervisie
Tijdens supervisie kunnen verschillende thema’s en leervragen aan bod komen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan:
- Hoe kan ik ervoor zorgen dat mijn perfectionisme mij niet belemmert in mijn werk?
- Ik wil mijn eigen stijl van werken ontdekken, hoe doe ik dat?
- Hoe ga ik om met een hoge werkdruk?
- Hoe weet ik of mijn werkplek bij mij past?
- Hoe geef ik feedback?
- Ik wil leren beter mijn grenzen aan te geven, wat heb ik daarvoor nodig?
- Wat is mijn identiteit als behandelaar?
- Hoe behoud ik een juiste werk/privé balans?
- Ik voel mij onzeker in het contact met collega’s/ouders/andere professionals. Hoe ga ik daar mee om?


Werkwijze
Wanneer het traject van start gaat besteden we de eerste sessies tijd aan het opstellen van jouw leerdoelenplan. Dit geeft richting aan de thema’s die je tijdens het supervisietraject aan bod wil laten komen. Voorafgaand aan elke bijeenkomst breng je ter voorbereiding een werkinbreng in; persoonlijke situaties of werkervaringen waar je bij betrokken bent die betrekking hebben op jouw leervragen of doelen. Tijdens de bijeenkomst bespreken we dit en reflecteren we hierop. In overleg kunnen we ondersteunende, creatieve werkvormen inzetten. Na afloop van elke sessie schrijf je een reflectieverslag, waarin je terugblikt op de sessie en beschrijft welke inzichten je hebt opgedaan. Aan het einde van het traject maak je een eindreflectieverslag, waarin je terugblikt op de leerdoelen en het proces dat je hebt doorlopen.

Opzet traject

Een supervisietraject bestaat doorgaans uit 10 tot 15 bijeenkomsten*. Voorafgaand aan een traject is er de mogelijkheid om een gratis, vrijblijvende kennismaking in te plannen. Hierdoor kan je ervaren of er een klik is en kunnen we verwachtingen over en weer bespreken. Tijdens de eerste bijeenkomst maken we afspraken; hoe gaan we met elkaar om en welke werkwijzen worden gehanteerd? De derde bijeenkomst bevat een ‘klikevaluatie’; gaan de gesprekken zoals verwacht? Is er een klik, zodat we het traject kunnen vervolgen? Halverwege het traject plannen we een tussenevaluatie. Jouw leerproces staat hierin centraal. We blikken terug op de gestelde doelen, bespreken hoe het nu gaat en waar het vervolgtraject zich op zal richten. Het traject ronden we af met een eindevaluatie waarin we wederom de vooraf opgestelde doelen bespreken, de stappen die je hebt gemaakt en waar je nu staat.
* Heb jij andere wensen, neem dan contact op om de mogelijkheden te bespreken!
Meer weten?
Wil je meer weten? Plan hieronder een vrijblijvend kennismakingsgesprek of meld direct aan - je bent van harte welkom.
Contact & openingstijden
Kind & jeugd in Bloei
Hoofdstraat 90E
3781 AJ Voorthuizen
Openingstijden
Maandag, donderdag, vrijdag (om de week)
Documenten





